Paths of transformation: sustainability in higher education
DE
Upcoming
Paths of transformation: sustainability in higher education

Paths of transformation: sustainability in higher education

University of Klagenfurt, Graz University of Technology, University of Innsbruck

Stefanie Preiml & Dominik Ruffeis

About

Duration 5 units
Unit 1 hour/unit
Licence CC BY 4.0
Participants 26
Availability Unlimited
Start Date 8. januar 2025
Costs € 0.00

Trailer for Paths of transformation: sustainability in higher education

Wege der Transformation: Nachhaltigkeit in der Hochschullehre | iMooX.at

  • 24
  • 1m29s
Content Thumbnail Image

This video is hosted by YouTube, clicking on it will send data to YouTube. The privacy policy of YouTube applies.

Start video

General Course Information

#BNE #BildungFürNachhaltigeEntwicklung #Lehre #Lernen #TransformativesLernen

The MooC “Ways of Transformation - Sustainability in Higher Education” is aimed at university teachers and interested instructional designers who are concerned with the topic of sustainability and would like to give the topic more space in their own teaching. The MooC was developed in the focus area IV of the project Universities and Sustainable Development Goals (UniNEtZ). Stefanie Preiml, Dominik Ruffeis, Karin Oberauer and Caroline Weberhofer are involved in its creation.


Content

Course Content

In thisMooC, we give you an insight into

  • why sustainability is important in higher education,
  • which educational concepts on sustainability can be helpful for your own teaching,
  • and we work with you to discover potential for sustainability in your own teaching.

You can complete the MooC from January 2025 onwards!


Course Goals

Once you have completed the MooC, you will be able to

  • assess the high relevance of sustainability for your own teaching,
  • identify educational concepts on sustainability and
  • identify potentials as well as opportunities for linking them to your own teaching.

Previous Knowledge

This MooC is aimed at people teaching in higher education, students studying to become teachers, or trainers in adult education.


Course Procedure

The MooC “Ways of Transformation - Sustainability in Higher Education” includes the following units:

  1. Introduction to the MooC “Paths of Transformation - Sustainability in Higher Education”
  2. Why is sustainability important in teaching?
  3. Didactic foundations and concepts of education for sustainable development
  4. Bringing sustainability into the clasroom? A look over the shoulders of experts
  5. Reflection - How do you imagine your teaching in 2040?

Certificate

For actively participating in the course you will receive an automatic certificate which includes your name, the course name as well as the completed lessons. We want to point out that this certificate merely confirms that you answered at least 75% of the self-assessment questions correctly.

Licence

This work is licensed under CC BY 4.0

Course Instructor

Stefanie Preiml & Dominik Ruffeis

Dieser MooC ist im Schwerpunktbereich IV des Projekts Universitäten und Nachhaltige Entwicklungsziele (UniNEtZ) enstanden und wurde von Stefanie Preiml, Dominik Ruffeis (beide Kursleiter:innen), Karin Oberauer und Caroline Weberhofer gestaltet.

Stefanie Preiml arbeitet als Senior Scientist am Institut für Unterrichts- und Schulentwicklung der Universität Klagenfurt. Ihr Aufgaben liegen in der Koordination des UniNEtZ Schwerpunktbereichs 4 "Hochschulübergreifende Lehre" an der Universität Klagenfurt und in der Mitarbeit im Sparkling Science Projekt "Klagenfurt wird klimaneutral". Ihre bisherigen Forschungsinteressen umfassen geographische Systemwissenschaften, die Gestaltung Nachhaltiger Hochschulen sowie Transformatives Lernen.

Dominik Ruffeis arbeitet hauptberuflich als Trainer und Coach in der hochschuldidaktischen Aus- und Weiterbildung an der Technischen Universität Graz (Teaching Academy). Zusätzlich lehrt er an der Universität für Bodenkultur zu Themen der Entwicklungsforschung und des nachhaltigen Managements von natürlichen Ressourcen. 

Karin Oberauer arbeitet als Senior Scientist in der Arbeitsgruppe Education and Communication for Sustainable Development am Institut für Fachdidaktik der Universität Innsbruck. Im Rahmen von UniNEtZ beschäftigt sie sich mit SDG 4 Hochwertige Bildung im Kontext von Hochschulen. Durch die Arbeit in der Forschungs-Bildungs-Kooperation k.i.d.Z.21 bringt sie auch die Perspektive der schulischen Bildung mit. Ihre Forschungsinteressen sind: Bildung für Nachhaltige Entwicklung, Mindfulness, Inner Development Goals sowie innovative Lehr- und Lernsettings, die zur Transformation einladen und beitragen.

Caroline Weberhofer ist Senior Lecturer am Institut für Medien- und Kommunikationswissenschaften der Universität Klagenfurt, leitet dort das Medienstudio und ist Mitglied der Studienprogrammleitung. Seit rund 10 Jahren setzt sie sich mit Nachhaltigkeitsthemen in der Lehre auseinander und bringt sie in ihre eigene Lehre intensiv ein.

Login & Enrol The course starts on 8. januar 2025. Currently: 26 Participants

Free for all € 0.00

Partners

Universität Klagenfurt, TU-Graz, Universität Innsbruck, AG BNE der Allianz Nachhaltige Universitäten

University of Klagenfurt

University of Klagenfurt

Klagenfurt

2769 Participants
6 Courses
Average rating
Graz University of Technology

Graz University of Technology

Graz

20338 Participants
63 Courses
Average rating
University of Innsbruck

University of Innsbruck

Innsbruck

3026 Participants
10 Courses
Average rating
Partners

Rating

Paths of transformation: sustainability in higher education

5 stars
0
4 stars
0
3 stars
0
2 stars
0
1 stars
0